سطوح تعالی، تعاونی ها را در دستیابی به تعالی متمایز میكند و میزان موفقیت آنها را در دستیابی به تعالی، نشان میدهد. جایزه ملّی تعالی مدیریت تعاونی، دارای سطوح زیر است:
تندیسهای بلورین، سیمین و زرّین
تقدیرنامه برای تعالی
گواهی تعهد به تعالی
فرآیند جایزه در هر كدام از این سطوح و در هر كدام از بخشهای جایزه ملّی تعالی مدیریت تعاونی به تفكیك به اجرا گذاشته شده و برندگان هر یك از سطوح در هر گروه، بطور جداگانه انتخاب و معرفی میشوند.
تعاونی هایی كه به هر یك از سطوح تعالی دست پیدا كنند، میتوانند از نشان مربوط به همان سطح (نشان های تعالی) در تبلیغات خود استفاده كنند. دستیابی به هر یك از سطوح فوق به میزان امتیاز كسب شده در ارزیابی بستگی دارد.
"تعاونیسرآمد سال" در هر دوره جايزه معرفي ميشود.
تعاونی سرآمد سال سازماني است که تنها برنده سطح تنديس زرين در بالاترين بازه 50 امتيازي در آن سال است. در صورتي كه در بالاترين بازه 50 امتيازي بيش از يك تعاونی برنده تنديس زرين وجود داشته باشد؛ يکي از اين تعاونی ها، توسط کميته داوري به عنوان تعاونی سرآمد در آن سال انتخاب و معرفي ميشود.
امتیازات و شرایط دستیابی به سطوح تعالی
حدنصاب و شرایط دستیابی به سطوح تعالی در جدول زیر آمده است:
سطح تعالی |
امتیاز |
ویژگیها و سایر شرایط |
|
تندیس |
زرین |
بیش از 650 |
تعاونی های متقاضی دریافت "تندیس"، باید ویژگیهای زیر را دارا باشند: 1- تحويل اظهارنامه تعالي در مهلت مقرر كه هر ساله اعلام ميشود 2- تعیین یكی از مدیران ارشد به عنوان مدیر تعالی سازمانی 3- فرآیند خود ارزیابی در سازمان بطور سیستماتیك نهادینه شده و در زمان ارسال اظهارنامه، از آخرین خود ارزیابی بیش از یك سال نگذشته باشد. 4- تدوین، توسعه، اولویتبندی و جاریسازی برنامههای بهبود، مبتنی بر نتایج حاصل از خود ارزیابی 5- اثبات روند بهبود قابل ملاحظه حداقل طی سه سال اخیر 6- تعادل بین امتیاز توانمندسازها و نتایج؛ اختلاف امتیاز توانمندسازها و امتیاز نتایج نباید از 10% امتیاز كل بیشتر باشد. 7- هر یك از مفاهیم بنیادین در تعاونی دارای مصادیق بارز و آشكار باشد و انعكاس منفی بارز و آشكار از عملكرد تعاونی متقاضی در اذهان ذینفعان مشهود نباشد. 8- حصول تعاونی به مرحلهای كه از طریق بهینهكاوی بیرونی، اعم از فرآیندها و شاخصهای عملكردی، در صدد كسب بهبود باشد. 9- جهت دستیابی به تندیس بلورین، تعاونی متقاضی باید در غالب شاخصها با بهترین تعاونی ها در كلاس خود قابل مقایسه باشد. 10- جهت دستیابی به تندیس سیمین، تعاونی متقاضی باید در غالب شاخصها با تعاونی های در كلاس جهانی قابل مقایسه باشد. 11- جهت دستیابی به تندیس زرین، تعاونی متقاضی علاوه بر قابل مقایسه بودن با تعاونی های در كلاس جهانی، باید نقش الگو داشته و بتواند در بسیاری از زمینهها توسط دیگر تعاونی ها مورد الگوبرداری قرار گیرد. 12- امتیاز معیارهای فرآیندها، نتایج مشتری و نتایج كلیدی عملكرد برای دستیابی به تندیسهای بلورین و سیمین باید در بازه 41 تا 50 درصد، یا بیش از آن و برای دستیابی به تندیس زرین در بازه 51 تا 60 درصد، یا بیش از آن باشد. |
سیمین |
بیش از 550 |
||
بلورین |
بیش از 450 |
||
تقدیرنامه |
5 ستاره |
بیش از 450 |
تعاونی های متقاضی دریافت "تقدیرنامه برای تعالی"، باید ویژگیهای زیر را دارا باشند: 1- تعیین یكی از مدیران ارشد به عنوان مدیر تعالی سازمانی 2- اجرای یكی از روشهای خود ارزیابی بر اساس مدل تعالی كه در زمان ارسال اظهارنامه، از آخرین خود ارزیابی بیش از یك سال نگذشته باشد. 3- تدوین، توسعه، اولویتبندی و جاریسازی برنامههای بهبود كه بر اساس خود ارزیابی استخراج شده باشد. 4- تعاونی متقاضی، باید نتایج حاصل از اجرای حداقل یكی از برنامههای بهبود ناشی از فرآیند خود ارزیابی را كه نشاندهنده اثربخش بودن استقرار مدل تعالی باشد، ارائه كند. 5- تعاونی متقاضی باید در غالب شاخصها با متوسط تعاونی ها در حوزه فعالیت خود قابل مقایسه باشد. |
4 ستاره |
بیش از 400 |
||
3 ستاره |
بیش از 350 |
||
2 ستاره |
بیش از 300 |
||
1 ستاره |
بیش از 250 |
||
گواهینامه |
امتیازدهی ندارد |
تعاونی های متقاضی دریافت "گواهی تعهد به تعالی"، باید ویژگیهای زیر را دارا باشند: 1- اجرای یکی از روشهای خود ارزیابی بر اساس مدل تعالی که به وسیله آن بتوان نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود را استخراج كرد. 2- استخراج و اولویتبندی برنامههای بهبود 3- به اجرا گذاردن برنامههای بهبود 4- در مجموع در شرکت متقاضی باید حداقل در سطح مدیران ارشد و میانی آشنایی کاملی با مدل، مفاهیم و معیارهای آن وجود داشته باشد 5- برای این منظور یك نفر از مدیران ارشد را به عنوان مدیر تعالی سازمانی منصوب و دورههای آموزشی مرتبط با مدل تعالی را برگزار کرده باشد 6- تعهد رهبران شرکت به اجرای برنامههای بهبود و انجام خود ارزیابیهای دورهای در چارچوب مدل تعالی سازمانی مشهود باشد. |